ביטוח סיעוד ממלכתי

ביטוח סיעוד לכלבשנת 2016 הכריז שר הבריאות יעקב ליצמן כי מהפכה צפויה בכל נושא הביטוח הסיעודי. מדובר היה, לדברי השר, במהפכה שתהפוך את הביטוח הסיעודי לממלכתי, בדומה למצב בחוק הבריאות.

מה שהיה חדש בדברי השר לפני שנה הייתה הקביעה הנחרצת כי ב-1.1.17 יכנס החוק לתוקף וכלל אזרחי ישראל, לרבות אוכלוסיית הפנסיונרים ההולכת וגדלה, יוכלו להיות רגועים בזכות "מטריית הגנה" ממלכתית. אז שנה עברה, שנת 2017 כבר החלה והחוק המובטח טרם עבר בכנסת. האם השינוי המיוחל עומד בפתח?

ביטוח סיעוד לכל: צעד חשוב אך יקר

הדאגה לביטוח סיעודי הולם לכלל אזרחי ישראל הייתה, אם להאמין לדברי השר ליצמן, בבת עינו. ניתן היה לראות זאת היטב כבר בקדנציה הקודמת שלו, כאשר החל ליזום צעדים בנושא והיה ברור כי הצעת חוק מסודרת בעניין זה תהיה עניין של זמן.

השר ליצמן הצליח לא רק להעלות את המודעות הציבורית לעניין אלא גם השיג התחייבות לקידום ביטוח סיעודי לכל במהלך המשא ומתן להרכבת הממשלה. אך למרות הרצון הטוב, מימון ביטוח סיעודי לכלל אזרחי המדינה כרוך בהוצאה ניכרת. הדברים עמדו בניגוד לדברי השר ליצמן, שטען בהזדמנויות שונות שלמרות הדחייה, הביטוח נמצא ממש מעבר לפינה.

על פי גורמים מקצועיים, הן במשרד הבריאות והן במשרד האוצר, עלות ביטוח ממלכתי תהיה לפחות שני מיליארד שקלים ולפי הערכות אחרות, הסכום הדרוש עשוי להיות כמעט כפול מזה. הצעות שונות עלו על מנת להסדיר את מימון החוק, חלקן כיוונו להעלאת מס הבריאות, אולם כפי שניתן היה לראות, אין די בכך.

דרושה תוספת תקציב להשגת מטרת ביטוח סיעוד לכל

לקראת סוף שנת 2016, עת התנהלו הדיונים המרתוניים על תקציב הממשלה, התברר כי פערים גדולים ביותר מצויים בין צרכי משרד הבריאות לבין המשאבים שמתכוון להקצות משרד האוצר. ליצמן, שהצליח להשיג תקציבים נאים למשרדו ולטובת הציבור, לרבות תוספת נכבד לסל התרופות, נאלץ לוותר בשלב זה על השגת מימון לטובת ביטוח סיעודי לכלל אזרחי המדינה.

אך לאור העובדה כי לפחות מאתיים אלף קשישים במצב סיעודי חיים כיום בישראל, רבים מהם קשישים שמצבם הכלכלי עגום למדי, ולאור העובדה שמספר הסיעודיים צפוי לעלות באורח דרסטי בעשור הקרוב, ברור כי נחוצה רפורמה במימון ביטוח סיעודי בקרוב.

מתגבשת הצעת חוק ביטוח סיעוד לכל

לאחר שנדמה היה כי ליצמן מתקשה להכניס חיים חדשים ברפורמה לביטוח סיעודי לכל, החלו כמה חברי כנסת, בראשות חבר הכנסת איציק שמולי לגבש הצעת חוק בעניין זה. על פי המסתמן, החקיקה תטפל גם במימון הדרוש, כאשר מס הבריאות יעלה בקרוב לאחוז.

בנוסף, החוק צפוי לפרט שורה של צעדים, לרבות קביעת נותני השירות במסגרות ממלכתיות וכן רפורמה במבחני התלות שקובעים את רמת התפקוד של מטופלים סיעודיים פוטנציאליים. החקיקה אמורה לספק מענה לעשרות אלפי קשישים סיעודיים, חלקם במסגרת בתי אבות ומחלקות סיעודיות וחלקם במסגרת מענה קהילתי משופר.

יצוין כי בהצעת החוק קיימת תמיכה של עשרות חברי כנסת, אולם עם זאת, רבים מעריכים כי החוק במתכונתו הנוכחית לא יוכל להיכנס לתוקף בנקודת זמן נוכחית. האם נזכה לראות התקדמות משמעותית עוד בתקופת הממשלה הזאת, ובעתיד הקרוב? נצטרך להתאזר בסבלנות, ולקוות.

קראו גם: מספר הזכאים גדל משמעותית לאחר רפורמת הסיעוד בשנת 2018


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715451

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר