הבשורה המשמעותית בתכנית הסיעוד החדשה

ביטוח סיעודי ממלכתי תמורת העלאת מס הבריאותשר הבריאות יוזם מהלך לפיו יסופק ביטוח סיעודי ממלכתי לכלל אזרחי ישראל במקביל להעלאת מס הבריאות. היוזמה החדשה מחייבת, כך על פי השר, העלאת מס הבריאות ב-0.5%.

התכנית טעונה את אישור משרד האוצר ויכללו בה מצבי אשפוז סיעודי וסיוע סיעודי לקשישים בקהילה.

האזרח משלם בכל מקרה

ההחלטה נובעת מנתונים המראים כי לשמונים אחוזים מהישראלים יש ביטוח סיעודי פרטי, בשל כך אומרים במשרד הבריאות, כי בכל מקרה האזרח משלם עבור ביטוח סיעודי והמהלך החדש יוכל להביא להשקעת הכספים של במגזר הפרטי לטובת כלל הציבור. הרפורמה אמורה להוות צעד חשוב בשיפור והקלה על אוכלוסיית הקשישים תוך ביטול תהליכים בירוקרטיים המקשים על ציבור זה לממש את זכויותיו.

כיום, הקשישים נמצאים בסבך של בירוקרטיה אשר פעמים רבות הופכת לנטל על בני משפחותיהם נוכח הפיצול בין גופים רבים המטפלים בנושאי הבריאות בהם קופות החולים, הביטוח הלאומי, משרד הבריאות, משרד הרווחה, הרשויות המקומיות ועוד. מטרת המהלך להקל על סוגיה זו ולהפוך את מימוש הזכויות הרפואיות נגיש ופשוט לקשישים.

הכנסת הביטוח הסיעודי לסל הבריאות לצד העלאת מס הבריאות

כיום בישראל ישנם כ-12,500 קשישים המאושפזים באשפוז סיעודי באחריות של משרד הבריאות. תהליך האשפוז כולל השתתפות עצמית בהתאם למצבו הכלכלי של הקשיש ומימון של המדינה. לפי התכנית החדשה, עלות ההשתתפות העצמית תהיה אחידה ויתר עלויות האשפוז ימומנו על ידי הביטוח הסיעודי הממלכתי.

כוונת שר הבריאות נוגעת לכיס של כולנו ומשמעותה העלאת מס הבריאות בחצי אחוז, מהלך שיאפשר על פי גורמים באוצר ובמשרד הבריאות, הכנסת הביטוח הסיעודי לתוך סל הבריאות. ההבטחה של השר היא התשלום עבור הביטוח הממלכתי יהיה זול יותר מהתשלום לחברות הביטוח.

הוזלת ההשתתפות העצמית

המהלך עורר ספקות בקרב גורמים שונים אשר העריכו את עלותו במיליארדי שקלים, אולם שר הבריאות מגיב לטענות כי הסכומים אשר ייכנסו לקופת המדינה לאחר העלאת המס בחמי אחוז יאפשרו את ייתכנות המהלך וכן יובילו להקטנת ההוצאות הפרטיות על בריאות.

המצב כיום מונע מ-25% מהחולים לקבל את הטיפול והתרופות אשר נרשמו להם וזאת בשל העלות הגבוהה של ההשתתפות העצמית. לפי ליצמן, אין צורך לשלם על תרופה להורדת חום 15 שקלים כאשר לקופה היא עולה שקל.

במקביל הורה ליצמן על שיפורים ורפורמה בבריאות הנפש תוך הקצאה של 150 מיליון שקל לבתי החולים הפסיכיאטרים לנוכח היבטים המחייבים חשיבה מחודשת בנוגע להעברתם לטיפול קופות החולים. ההשקעה של השר כוללת גם את חדרי המיון בכל רחבי הארץ במטרה לצמצם את זמני ההמתנה והתורים הארוכים.

ההוצאה על סיעוד בישראל מהנמוכות ב-OECD

ממשרד האוצר נמסר כי מדיניות הממשלה הינה להקל על נטל המס של אזרחי ישראל ובכלל זה גם מס בריאות ועל כן הכללת שירותים נוספים בסל הבריאות בעלות של מיליוני שקלים בשנה חייבת להיקבע בהתאם לסדרי העדיפויות של הממשלה.

בישראל ההוצאה הציבורית על סיעוד עומדת על 0.7% תוצר והיא נמוכה מהממוצע בהשוואה למדינות ה-OECD, הנתון מבטא כי ההוצאה הציבורית על סיעוד אינה חריגה במיוחד אך עדיין נחשבת נמוכה. מספר מחזיקי פוליסות הביטוח הסיעודי הפרטי בארץ גבוה מאוד בהשוואה לעולם.

כ-48% מחזיקים בפוליסות של קופות החולים וכמיליון אזרחים מחזיקים בביטוחים פרטיים. מחירי הביטוח הסיעודי בקופות החולים סבירים בעוד הביטוחים הפרטיים יקרים באופן חריג. כרבע מאוכלוסיית בני 65 פלוס מוגדרים כסיעודיים וזקוקים לשירותי סיעוד, ומעל גיל שמונים שיעור שעיור זה גדל פי עד שלושה. בישראל רובם המכריע של הנזקקים לשירותי סיעוד, מטופלים בקהילה ולא במוסדות אשפוז ובסך הכולל כיום ישנם כ-225 אלף קשישים סיעודיים בישראל.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715451

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר