בחינת מצב סיעודי

בחינת מצב סיעודיחוק ביטוח סיעוד הוא חוק שמטרתו היא לאפשר לקשישים שמתגוררים בביתם לקבל סיוע ממשלתי בדמות שירותי סיעוד, רווחה או מוצרים שונים על מנת שיוכלו להישאר בקהילה ולתפקד בחיים היומיומיים.

מאחר וישנה בעייתיות לקבוע את מידת הקושי של האדם לבצע פעילויות יומיומיות, ההגדרה של אדם סיעודי שנזקק לסיוע השתנתה מאוד במהלך העשורים האחרונים ולמעשה עדיין נמצאת בתהליך התהוות.

המבחן המוצלח ביותר שקיים היום בידי הממשלה להעריך את מידת התפקוד של האדם נקרא מבחן ADL ובו נעסוק במאמר זה.

מי אחראי לבחון את יכולת התפקוד?

השירותים הסיעודיים ניתנים על ידי המוסד לביטוח לאומי ולכן מאז שנכנס החוק לתוקפו האחראיים על בחינת היכולת התפקודית של הנבדקים במבחן היו נציגים של הביטוח הלאומי. עם זאת, מאחר ולא מעט ביקורת הופנתה כלפי כך, הוחלט שאת המבחן יבצעו אך ורק רופאים שמתמחים בתחום הגריאטריה או אחיות לבריאות הציבור. ייקח עוד זמן מה עד שהתקנה החדשה תיכנס לתוקפה אך ניתן כבר לראות שינוי בתחום זה במספר ערים בארץ.

חשוב להבין כי למרות שמדובר בסיוע חשוב שיכול לשפר במידה ניכרת את איכות חיי הנבדקים, הרי שהמבחן לא תמיד מצליח לספק תוצאה אמינה. כך למשל כפי שנפרט בהמשך, אחד מחלקי המבחן בוחן את יכולת השליטה על הסוגרים של הנבדק.

מאחר ונבדקים רבים חשים מבוכה ובושה בהקשר זה, לא תמיד המידע המסופק לבוחן הוא אמין. בנוסף לכך, ישנם נבדקים שמסוגלים לבצע את הפעילויות הנבדקות במבחן כאשר מכוונים אותם אך לא מסוגלים לבצע אותן ללא הכוונה מה שגם כן משנה את התוצאות האמתיות של המבחן.

כיצד בוחנים את המצב הסיעודי של הנבדק?

ראשית יש להבין כי מבחן ADL לא בא להעריך את מידת הקושי שבה נתקל הנבדק בבואו לבצע פעילויות בסיסיות כמו למשל רחצה, אכילה או קימה מהמיטה אלא את מידת הנזקקות שלו לסיוע בפעילויות אלה.

כך למשל ישנו הבדל גדול בין אדם שמתנייד בעזרת קביים באופן עצמוני לבין אדם שנזקק לסיוע בניידות באופן מלא כיוון שהוא מרותק למיטתו. לפיכך, בכל אחד מחלקי המבחן, היינו בכל אחת מהפעילויות הנבדקות יכול הנבדק לקבל ציון אפס, ציון ביניים או ציון מרבי שמשקפים את מידת התלות בה נמצא הנבדק.

להלן הפעילויות הנבדקות במבחן:

  • יכולת ניידות.
  • לקום ולשכב.
  • רחצה.
  • אכילה ושתייה באופן עצמאי.
  • שליטה על הסוגרים.
  • להתלבש ולהתפשט

מה המשמעות של ציון חלקי במבחן?

לפי גובה הציון מחליטים על מידת הסיוע לה נזקק הנבדק. ציון אפס בכל חלק של המבחן מעיד על כך שהנבדק מסוגל לבצע את הפעולה גם אם במאמץ קל, ציון ביניים ניתן כאשר הנבדק מסוגל לבצע את הפעולה אך זקוק להכוונה או לעזרה ואילו ציון מרבי ניתן לקשיש שלא מסוגל לבצע את הפעולה בכוחות עצמו בשום אופן ונזקק לסיוע מלא בביצוע הפעולה. גמלת סיעוד חלקית היא גמלה של קרוב לעשר שעות עזרה בשבוע וגמלה מלאה היא גמלה בגובה של 16-18 שעות בשבוע.

חשוב להבין שגמלת הסיעוד תסופק רק בהתאם לממצאי המבחן. גילו של הנבדק, מצבו הסוציאלי ואפילו מצבו הרפואי לא יכולים לסייע לנבדק לקבל גמלה אלא רק ההערכה האובייקטיבית של מצב התפקוד שלו.

עם זאת, ישנם מצבים מסוימים שמזכים את הנבדקים בתוספת נקודות אוטומטית וכן ישנן התאמות מסוימות למבחן שמיועדות עבור חולי אלצהיימר. בכל מקרה שבו תוצאות המבחן לא שיקפו נאמנה את מצבו של הנבדק ובכל מקרה שבו מצבו החמיר, ניתן בהחלט לבקש לעשות את המבחן פעם נוספת אך חשוב לזכור כי לא אחת התברר במבחן החוזר כי מצבו של הנבדק דווקא השתפר והגמלה קוצצה ולכן יש לשקול בקשה מעין זו בכובד ראש.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715451

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר