מדריך בחירת בית חולים לאדם סיעודי

בחירת בית חולים לאדם סיעודיבחירת בית חולים על ידי המבוטחים בעצמם וללא כל השפעה של שיקולים כלכליים חיצוניים של קופות החולים נחשבת לזכות יסוד.

זכות זו מקנה לכל המבוטחים את האפשרות לבחור את בית החולים שבו יקבלו טיפול רפואי תוך שיקול של טובתם ובריאותם בלבד, שמירה על רצף טיפול במכון אחד ואצל רופאים קבועים שמכירים את המצב הרפואי, כדי שהטיפול יתבצע במרחק סביר מבית המבוטחים והשירותים בו זמינים בתוך תקופת זמן סבירה.

בפועל השתמשו קופות החולים בהסדרי הבחירה כדי למקסם את ריווחיהן על חשבון זכויותיהם של המבוטחים. כך למשל עלולים חולים להישלח לבית חולים מרוחק רק מכיוון שהתשלום נקבע על פי מספר החולים המופנים או חולים באמצעה של סדרת טיפולים נדרשים להמשיך את הטיפול במכון אחר שעימו יש לקופת החולים הסכם מוזל.

הסדרים חדשים

בעקבות מספר סכסוכים מתוקשרים בהסכמים הכספיים בין הקופות ובין בתי החולים, האחרון שבהם בין קופת החולים מכבי ובין בית החולים שיבא, שבגינם נגרמו למבוטחים עגמת נפש מרובה ואף נזקים ממשיים לבריאותם, נדרש משרד הבריאות להתערב ולפרסם בחוזר בחודש יוני 2011 רשימה של נהלים ותקנות המסדירים את מידת השיקול הכלכלי בבחירת בית חולים:

  1. איסור על קופות החולים לדרג את בתי החולים הכלולים בהסדר הבחירה – לא תהיה לבית חולים אחד עדיפות על משנהו במידה שהשירותים המוצעים בהם זהים. בעקבות המהפכה בביטוח הסיעודי, המבוטחים יהיו רשאים לפנות לכל בית חולים מהסדר הבחירה, אם בשל קרבת מגורים, אם בשל תחום מומחיותו ואם בשל היכרות עם הצוות המטפל ואם בשל כל סיבה אחרת
  2. יידוע פרטני של מבוטחים בעת הנפקת טופס התחייבות

  3. כדי לקבל טיפול רפואי סיעודי או אלקטיבי בבית החולים יש להגיע עם הפניה של רופא קופת חולים וטופס התחייבות – נקרא גם טופס 17 או טופס הפניה – מקופת החולים המבטחת. עובדי הקופה יהיו מחוייבים ליידע מבוטחים בעת הנפקת הטופס על בתי החולים השונים הכלולים בהסדר הבחירה של הקופה ואשר בהם יכולים המבוטחים לקבל את הטיפול.
  4. בנוסף, יהא עליהם להפנות את המבוטחים לרשימת בתי החולים המפורסמת באתר האינטרנט של קופת החולים. ביטול הצורך בטופס התחייבות בעת פניה לשירותי רפואה דחופים – במקרי חירום יוכלו מבוטחים לפנות לכל אחד ממרכזי הרפואה הדחופה אשר כלולים בהסדרי הבחירה של קופת החולים וזאת ללא צורך מוקדם בטופס התחייבות וללא הגבלת מיקום המרכז.
  5. שמירה על רצף טיפולי

  6. קיימים מצבים רפואיים ספציפיים שבהם מחויבת קופת החולים לממן את המשך הטיפול בבית החולים שבחרו החולים גם לאחר הפסקת הסדר הבחירה בין הקופה לבית החולים. החולים שזכאים לרצף טיפולי הינם: א. חולים שנדרשים לאשפוז או לניתוח חוזר בגין אותה מחלה. ב. חולי כליות הזקוקים לטיפולי דיאליזה. ג. חולים אונקולוגיים. ד. מנותחים הזקוקים לביקורת לאחר ניתוח בבית החולים בו בוצע הניתוח. ה. מושתלים שנזקקים למעקב וטיפול ייעודיים.

כל בתי החולים שנכללים בהסדרי הבחירה של קופת החולים, כמו גם מרפאות חוץ, מרכזים לרפואה דחופה, רופאי משפחה ונותני שירותים מיוחדים כמו מכונים להפרעות שינה ולהתפתחות הילד ומכוני דימות של אולטראסאונד ורנטגן, יפורסמו על ידה במקומות בולטים ונגישים לכל המבוטחים: בכל סניפי הקופה, בספר השירות של הקופה, במוקדי הקופות בבתי החולים, במקום בולט באתר האינטרנט, ויימסרו לכל מבוטח ומבוטחת בכתב על פי דרישה.

זכות הבחירה של בית החולים מעוגנת עכשיו בחוק שדורש שהסדרי הבחירה של קופות החולים עם בתי החולים השונים יהיו כפופים לצורכיהם של המבוטחים ולא להפך.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715451

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר