מחדל הביטוח הסיעודי: משלמים יותר ומקבלים פחות

מחדל הביטוח הסיעודיאחת הכותרות הבולטות הזועקות מדו"ח מבקר המדינה מתייחסת לכשל של משרד האוצר בכל הנוגע לביטוחים הרפואיים. המחדל מעלה תמונה לפיה ישראלים רבים אשר עבדו קשה כל חייהם והפרישו כספים נותרו ללא ביטוח רפואי.

זעקת הנפגעים מן הכשל בביטוח נשמעת היטב כמו גם הזעם והטענות כי מדובר בפשע וחלמאות אשר את מחירם משלמים האנשים המסכנים.

דו"ח המבקר: כשל בביטוח הסיעודי הקבוצתי

המחדל המתואר בדו"ח האחרון של מבקר המדינה מתאר מצב בו מאות אלפי אזרחים אשר שילמו במשך עשרות שנים כספים עבור ביטוח סיעודי קבוצתי נותרו ללא סיוע וגיבוי דווקא בשעת המבחן בה הם זקוקים לביטוח. האשמה מופנית כלפי משרד האוצר אשר נושא באחריות.

הפרשות לביטוח סיעודי מטרתן לאפשר לאנשים שגופם בגד בהם לא להוות נטל על ילדיהם, מתוך ההבנה הזו אנשים מפרישים ממיטב כספם על מנת להבטיח את עצמם בשעת צרה. אולם המחדל אשר נחשף מציג תמונה לפיה הפוליסות אשר שווקו היו פגומות וכללו ליקויים רבים אשר לא נתגלו נוכח עצימת עין של המדינה, התוצאה היא שהכסף ירד לטמיון.

שורשי משבר הביטוח הסיעודי

על מנת להבין את עומק ושורשי המשבר של הביטוח הסיעודי הקבוצתי, יש להבין תחילה מהו ביטוח סיעודי, ולחזור שלושים שנים לאחור. בתחילת שנות ה-90 העבירו חברות הביטוח המובילות במשק הצעות לביטוחים רפואיים למאות אלפי עובדים של החברות הגדולות במשק.

מה שלא הובא לתשומת ליבם של רוכשי הפוליסות הוא סעיף קטן לכאורה אך משמעותי המאפשר לחברות הביטוח לבטל את ההסכם בכל שלוש שנים באופן חד צדדי.

סעיף קטן אך מסוכן

בשנת 2011 נתקבלה החלטה על ידי המפקח על הביטוח במשרד האוצר האומרת כי הפוליסות הללו אינן כדאיות לחברות והפסיק את שיווקן לציבור. ההחלטה אפשרה לחברות הביטוח להפעיל את סעיף הביטול ולהיפרד ממאות אלפי מבוטחים באופן חד צדדי וללא פיצוי כלשהו.

בשנת 2013 קבע הממונה על הביטוח כי כל הביטוחים הקבוצתיים מבוטלים והם מוארכים מחדש מדי שנה. גם אנשים אשר ההסכם מולם טרם בוטל דואגים מכך שבמוקדם או במאוחר יבוטל ההסכם על פי אותו הסעיף והם יישארו ללא כיסוי בשוק הפרטי של הביטוחים.

אצבע מאשימה מופנית כלפי המדינה

האצבע המאשימה מופנית כלפי הגופים האמונים על הנושא במדינה, מבחינת הציבור מדובר בשערורייה והאחריות מוטלת על הממונה על הביטוח אשר לא פעל למנוע הגעה למצב זה.

ציבור העובדים מציין בתסכול רב כי הביקורת המוצגת בדו"ח המבקר הייתה צריכה להיחשף כבר מזמן משום שמדובר בסיפור המתנהל שנים רבות וכי מערכת הציבורית ומערכת הפיקוח היו חייבות להציע פתרון למשבר מבעוד מועד, התוצאה בה נזרקים מאות אלפי עובדים ללא פתרון וללא כיסוי נובעת מהזנחה והעלמת עין של המדינה.

"אל תשליכני לעת זקנה"

ח"כ איציק שמולי אשר מכהן כיו"ר שדולת הגמלאים וחבר בוועדת העבודה והחברה, פועל בנושא הסיעודי בכנסת, מגיב לדו"ח המבקר בטענה כי הזעקה על האסון הממשמש ובא כבר נשמעת מזה שלוש שנים וכי הושמעה לא אחת הטענה כי פוליסות הסיעוד הקבוצתי הן הונאה גדולה אשר אחראיות עליה חברות הביטוח תוך קבלת רישיון מהמדינה.

שמולי מוסיף כי הרגולטור כשל בצורה חמורה בתפקידו להגן על הציבור והקריב מבוטחים חלשים לטובת האינטרסים של חברות הביטוח. התמונה הצפויה ממבט לעתיד רק הולכת ומחמירה, כאשר כ-800 אלף מבוטחים נוספים צפויים להיזרק במכה אחת מהפוליסות ולהישאר חשופים.

לאור השינוי בפוליסות הביטוח הסיעודי הקבוצתי, פנה שר העבודה והרווחה חיים כץ לראש הממשלה בבקשה למנות צוות אשר יגבש חוק סיעוד ממלכתי בתוך חודשים ספורים ואשר יאפשר לממש את אחד מעקרונותיה החשובים של היהדות: "אל תשליכני לעת זקנה".


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715451

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר