הקשר של מחלות דמנציה ואלצהיימר למצב סיעודי

הקשר של מחלות דמנציה ואלצהיימר למצב סיעודיבהקשר למחלות ניווניות שהפכו למאוד נפוצות בעידן המודרני, גם עקב התארכות מהותית בתוחלת החיים של האוכלוסייה – מחלת האלצהיימר והדמנציה (שיטיון) הן בין הנפוצות והכואבות ביותר.

שתי מחלות אלו, הפוגעות בתפקוד הקוגניטיבי של האדם הלוקה בהן משפיעות משמעותית על חיי המשפחה והקרובים לאותו אדם ובמקרים רבים מאוד התקדמות המחלה מביאה את החולה למצב סיעודי.

הגעה למצב סיעודי והפעלת הביטוח הסיעודי אינם מיועדים רק למקרים של פגיעה מתאונה או ניתוח למשל, אלא בהחלט מיועדים גם למצבים סיעודיים אלו הקשורים לפגיעה קוגניטיבית או נפשית.

אם מישהו הקרוב או יקר לכם אובחן כחולה באלצהיימר או סובל מדמנציה, בין אם בשלבים התחלתיים או כאשר המצב כבר חמור ויש צורך בהשגחה צמודה וסיוע בפעולות יומיומיות – הבנת הקשר בין מצבים בריאותיים אלו לבין מצב סיעודי וביטוח סיעודי הינה קריטית לצורך מימוש הזכויות וקבלת הסיוע הטוב ביותר.

אלצהיימר ודמנציה והגעה למצב סיעודי

ההגדרה הרשמית של חולה סיעודי היא כאשר האדם אינו יכול לבצע עצמאית חלק או את כל הפעולות היומיומיות השוטפות ו/או זקוק להשגחה ועזרה צמודות. הפעולות היומיומיות הרלבנטיות כוללות למשל התלבשות, אכילה, קימה ושכיבה, התפשטות, רחצה, שתייה, שליטה בצרכים וכן הלאה.

הגעה למצב סיעודי יכולה בהחלט להיות עקב גורם פיזי כגון נפילה, תאונה, ניתוח ומחלות רבות ומגוונות הפוגעות בתפקוד השוטף – כאשר גם מחלת האלצהיימר או מצב מוגדר של דמנציה יכולים בהחלט להביא אדם למצב העונה על ההגדרה הזו.

החוק בישראל והגדרות חברות הביטוח מגדירות כמובן גם מצב של תשישות נפש ומחלות ניווניות בהקשר לתפקוד קוגניטיבי כמצב המאפשר לאדם להיות מוגדר חולה סיעודי – על כל ההטבות ואפשרויות המימון השונות המגיעות עם מצב זה, כולל כמובן קבלת הכיסוי הביטוחי של ביטוח סיעודי פרטי.

אפשרויות סיעודיות לחולי אלצהיימר ולסובלים מדמנציה

בישראל יש התפתחות מהותית בשנים האחרונות בכל הנוגע לסיעוד באופן כללי וגם מבחינת חולי אלצהיימר ואנשים הסובלים משיטיון והגעה שלהם למצב סיעודי. בהתאם למצב הפרטני של האדם, מידת עצמאותו, יכולותיו הקוגניטיביות וכיוצא באלו, יש בפניו ובפני משפחתו כמה אפשרויות סיעודיות.

גמלת סיעוד מביטוח לאומי

חוק הסיעוד קובע כי חולה סיעודי, כולל כמובן מקרים של אלצהיימר או דמנציה, עשוי להיות זכאי לגמלת (קצבה חודשית) סיעוד מטעם המוסד לביטוח לאומי, זאת על מנת לממן הוצאות טיפול סיעודי בבית האדם עצמו ולא במוסד חיצוני.

לצורך קבלת גמלת נכות לחולי אלצהיימר או דמנציה יש לעמוד בכמה קריטריונים וכן לעבור בדיקה מקצועית המראה כי האדם אכן זקוק לסיוע, כאשר למידת הצורך בסיוע יש השפעה על גובה הגמלה וכמות שעות הסיעוד שהמדינה מממנת.

קוד גריאטרי לאשפוז במוסד סיעודי

חולי אלצהיימר או אנשים הסובלים מדמנציה ומצבם קשה זקוקים פעמים רבות לטיפול סיעודי צמוד ושוטף 24/7. עבורם ניתן לקבל סיוע בדמות קוד גריאטרי המהווה למעשה סיוע כספי של המדינה במימון האשפוז במוסד סיעודי חיצוני, יש מוסדות ומחלקות מיוחדות לתשושי נפש.

המימון של הקוד הגריאטרי מטעם משרד הבריאות אינו מספיק לכיסוי כל ההוצאות, דוגמא נוספת לחשיבות של ביטוח סיעודי.

מטפל סיעודי בבית החולה

חולים רבים באלצהיימר ואנשים הסובלים מדמנציה חייבים סיוע שוטף והשגחה צמודה אך משפחתם בוחרת להשיג זאת בעזרת מטפל סיעודי המתגורר עם האדם בביתו – מטפל ישראלי או מטפל סיעודי זר.

העסקת מטפל סיעודי זר מחייבת אישורים מתאימים וגם במקרה זה יש צורך בהשגת פתרונות מימון להוצאות האדירות הכרוכות בכך – ביטוח סיעודי איכותי יכול כמובן לסייע מהותית.

מצב סיעודי אצל תשושי נפש

תשושי נפש הסובלים מאלצהיימר או דמנציה בהחלט מגיעים פעמים רבות למצב סיעודי. ההשכלות אל היעדר טיפול והשגחה צמודים עשויות להיות מהותיות וקשות מאוד, לכן רצוי מאוד להיערך מראש, לרכוש כיסוי סיעודי מתאים ולדעת כיצד לממש את זכויות החולה באופן המיטבי כאשר הנושא הופך רלבנטי.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

גמלת סיעוד רמה 1 – מה מזכה גמלה זו? ואילו אפשרויות עומדות בפני הזכאים?


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715451

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר