בדיקת רופא גריאטרי – מתי זה אפשרי?

בדיקת רופא גריאטריתושבי ישראל מעל גיל הפרישה זכאים, תחת תנאים מסוימים, לקבלת גמלת סיעוד מטעם המוסד לביטוח לאומי. גמלת הסיעוד ניתנת באמצעות שירותים שונים ולא בכסף, כאשר היקף הסיוע בשירותים נקבע לפי מידת התלות של הקשיש בעזרת הזולת בביצוע פעולות יומיומיות ו/או הצורך שלו בהשגחה צמודה.

חלק מהותי מתהליך קבלת גמלת סיעוד הוא בדיקת תפקוד של הביטוח הלאומי, כאשר במקרים מסוימים ניתן לבקש בדיקת רופא גריאטרי או פסיכו-גריאטרי.

ריכזנו עבור אלו שאדם קרוב אליהם זקוק לסיוע שוטף או השגחה צמודה והם בתהליך הגשת תביעה לגמלת סיעוד של הביטוח הלאומי מדריך ייעודי לגבי בדיקת רופא גריאטרי כחלק מהתהליך.

בדיקת רופא גריאטרי – לשם מה?

התהליך הרגיל של בדיקת התפקוד מטעם ביטוח לאומי כחלק מתהליך בדיקת הזכאות לקבלת גמלת סיעוד כולל ביצוע של הבדיקה על ידי נציג של הביטוח הלאומי – לרוב אחות מוסמכת שהוכשרה לצורך בדיקות אלו. כך שנשאלת השאלה לשם מה בכלל צריך בדיקת רופא גריאטרי כחלק מהתהליך.

התשובה הכללית היא שרופא גריאטרי, המתמחה בתחום של זה טיפול רפואי בקשישים והמצבים הבריאותיים או הנפשיים המלווים את תהליך ההזדקנות בשלביו המאוחרים, יכול לתת תמונת מצב מדויקת ורלבנטית יותר למצבו של האדם.

להבדיל מאחות המבצעת בדיקת תפקוד רגילה מטעם הביטוח הלאומי, רופא גריאטרי או פסיכו-גריאטרי מבין את המצב לעומקו, מכיר את הנושא באופן מקיף ויכול לתת חוות דעת רלבנטית יותר לגבי יכולת התפקוד של האדם ומידת התלות שלו בזולת.

כך שהשורה התחתונה היא כזו שבדיקת רופא גריאטרי יכולה במקרים הרלבנטיים לסייע לקבל את גמלת הסיעוד מהמוסד לביטוח לאומי וכן לקבל את רמת הזכאות הנכונה לאותו מקרה פרטני.

מתי אפשר לבקש בדיקת רופא גריאטרי?

בגלל המאפיינים שפורטו לעיל, הביטוח הלאומי עצמו מכיר בחשיבות של בדיקת רופא גריאטרי במקרים מסוימים בהקשר לתביעת גמלת סיעוד ומגדיר מתי אפשרי לקבל בדיקה כזו.

אדם שהוא בן 90 ומעלה ותובע גמלת סיעוד מהמוסד לביטוח לאומי רשאי לבקש ולבחור שהבדיקה התפקודית תבוצע על ידי רופא מומחה בתחום הגריאטריה או הפסיכו-גריאטריה. הרופא המומחה מבצע את הבדיקה במסגרת של עבודתו הקבועה במוסד רפואי ציבורי. במקרים אלו הביטוח הלאומי מממן במלואה את הבדיקה.

כמובן שגם אדם הקרוב לקשיש ומסייע בתהליך הגשת התביעה יכול לבקש בשמו ביצוע בדיקת רופא גריאטרי. בני 90 ומעלה המגישים תביעת גמלת סיעוד ומבקשים לעבור בדיקת תפקוד על ידי רופא גריאטרי פטורים מבדיקת התפקוד השגרתית והרגילה של הביטוח הלאומי.

במקרים של קשישים, מעל גיל 90, הסובלים מתשישות נפשית או הפרעה נפשית כלשהי, יתכן ורצוי לבקש בדיקת תפקוד שתבוצע על ידי רופא פסיכו-גריאטרי.

רופאים אלו הם מומחים בגריאטריה עם דגש על התמחות בהיבט הפסיכיאטרי של מטופלים גריאטריים – רופאים אלו מתאימים במיוחד למצבים אלו ויכולים לספק את תמונת המצב האמיתית והמלאה ביותר לגבי מצבו של הקשיש ומידת התלות שלו במשפחתו ובזולת.

האם לא שונה החוק כך שבדיקת רופא גריאטרי תהיה אפשרית מגיל 80?

אנשים רבים חושבים שהנושא של בדיקת רופא גריאטרי בתהליך תביעת גמלת סיעוד מביטוח לאומי מאפשר כיום לבחור בבדיקת הרופא המומחה על פני בדיקת האחות מטעם ביטוח לאומי כבר מגיל 80 ומעלה. אך נכון לשנת 2014 זו טעות והבדיקה עדיין אפשרית רק לבני 90 ומעלה כפי שצוין לעיל.

אך יש מידה מסוימת של אמת או היגיון במחשבה שהבדיקה זמינה החל מגיל 80 – זאת כי כבר באוגוסט 2011 אישרה וועדת השרים לענייני חקיקה יוזמה של משרד הרווחה שעל פיה בדיקת רופא גריאטרי בתהליך תביעת גמלת סיעוד תהיה אפשרית מגיל 80 ומעלה.

אך למרבה הצער, התהליך נתקע ולא קודם בכנסת להמשך חקיקה, כך שההגדרות הקודמות על גיל 90 עדיין תקפות מבחינה זו עד להשלמת תהליך החקיקה.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715451

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר