איך מתמודדים עם גירושין באמצע החיים?

גירושין הם הליך די שכיח, ובעקבות משבר, זוגות רבים מחליטים בנקל לפרק את התא המשפחתי ואת קשר הנישואין, ולא תמידהתמודדות עם גירושין נותנים את הדעת להתמודדות הקשה שעומדת להם.

גירושין הם סוג של טראומה משפחתית ואישית. פירוק התא המשפחתי כרוך פעמים רבות במלחמות על חלוקת הרכוש, על זמני שהות והמשמורת של הילדים, ניסיונות סחיטה לצורך מתן הגט, הברחת רכוש וכספים, ניכור הורי וכולי .

ההתמודדות עם גירושין באה לביטוי במספר מישורים. מדובר בין היתר בהתמודדות רגשית נפשית, התמודדות עם הילדים, התמודדות כלכלית, משפטית, וכולי .

התמודדות משפטית בהליכי גירושין

רצוי וחשוב להיעזר בעורך דין כדי להתמודד משפטית עם ההליך. מתעורר צורך בסיוע משפטי כדי לעמוד על הזכויות הרכושיות, לקבל את הגט, לקבל משמורת ולקבוע את הסדרי וראיה. חשוב לשכור עורך דין מקצוען ומנוסה בתחום שידאג לזכויות המגיעות לנו.
אם אפשר, יש לשאוף להסכם גירושין במסגרת דרכים חלופיות כמו הליכי גישור גירושין שונים, ואז ההליך עצמו יותר קל.
בנוסף צריך לשנות את הרישום האישי במשרד הפנים, ולדאוג לקבל זכויות הסוציאליות ואחרות.

על ההתמודדות הרגשית

הליך של גירושין נוגע מאוד במישור הרגשי. ידוע שמבחינה פסיכולוגית גירושין הם סוג של טראומה שמעוררת רגשות של אובדן ואבל (על פירוק התא המשפחתי והנישואין), האשמה עצמית, וגם בדידות. במקרים רבים מלווים את הליך הגירושין גם חרדות, דכאון, וחששות מפני העתיד הלא נודע. הטראומה גורמת לפסימיות מוגברת, וסוג של מצפון.

גם כאשר הגירושין הם בהסכמה, יכולים להיות פחדים, ותחושה של חוסר בטחון: מה יקרה איך אסתדר ?, גם כעסים וחוסר אונים, ותחושה של אבדן עוגן יציב בחיים. יש גם שינויים פיזיים של מקום מגורים, סביבה, מוסדות חינוך לילדים, וכולי.

במקרים רבים חשוב להיעזר בפסיכולוג או במטפל שיסייע להתמודד עם המחשבות וההליך. ההתמודדות חייבת להיות תוך שיקום, והמשך חברתי ותעסוקתי.

ההתמודדות הרגשית מעצימה במיוחד כשהגירושין מלווים במתח, בהליך משפטי קשה, במריבות וחיכוכים לגבי נושאים שקשורים לגירושין כמו הילדים, חלוקת הרכוש, המזונות וכולי.

התמודדות הורית עם הילדים

מישור נוסף בהתמודדות עם הגירושין קשור לילדים ולהמשך המטלות ההוריות. פירוק של בית הוא לא הליך פשוט. הגירושין משנים את חיי המשפחה מקצה לקצה. זהו מעין משבר עבור הילדים ואכן הגירושין נחשבים לאחד המאורעות הטראומתיים והדרמתיים ביותר עבור בני הבית.

הנפגעים העיקריים מהמצב הם הילדים. הם הסובלים ביותר מגירוי הוריהם ולפעמים מאשימים את עצמם. חשוב לעזור להם לתמוך בהם נפשית ולחזק אותם בעיקר בתקופה הקשה. להדגיש בפניהם שהם לא אשמים בגירושין.

חשוב מאוד להקפיד על הסדרי הראיה כדי לשמור על האמון שלהם. במקרים קשים יותר אפשר לנסות להיעזר בפסיכולוג.

השפעת הליך הגירושין על הילדים

ילדים רוצים רק שהוריהם יישארו יחד, ובכל מחיר. זה נותן להם סוג של יציבות ועוגן. הגירושין מפרקים את הבית ומערערים את נפשו של הילד. גורמים למתח לחצים פחדים בשל המחלוקות והמריבות של הוריהם. זה בא לביטוי בירידה בלימודים ובחיי החברה, הפרעות קשב, מתחים, כעסים והסתגרות. הם נוטים לריב עם ההורים, להאשים, ומאבדים גם בטחון עצמי. יש להם רגשות אשמה בעקבות הגירושין, והם חסרי אונים נפשית ופיזית מול המחלוקות שבין ההורים.

מעברים בין דירות ההורים, שינוי מקום מגורים ושינוי מוסדות חינוך הם פעמים רבות תוצאה של הגירושין שגם הילדים צריכים להתמודד איתה.

חשוב ליצור קשרים חזקים וטובים עם שני ההורים – גם עם ההורה שעוזב את הבית.

חשוב גם לשקול בחיוב עזרה של איש מקצוע שיוכל להעניק כלים להתמודדות עם משבר הגירושין. כאשר הילדים סובלים ממצוקה כלשהי שבאה לביטוי בשינויים בהתנהגות ובתגובות, יש לתת את הדעת לעזרה של פסיכולוג אשר יוכל אולי לתת מענה טיפולי.

התמודדות עם שינויים ותמורות במצב הכלכלי

ההתמודדות מחייבת אתגרים גם במישור הכלכלי. גירושין מפרקים את התא המשפחתי ואת מצבת הנכסים המשותפת של בני הזוג שנחלקת ביניהם, כך שנדרש תכנון כלכלי מחודש. מדובר במקרים רבים בשינוי מקום מגורים שיש לו השלכות כלכליות.

צריך לתכנן את העתיד. לפעמים עוזבים את הדירה המשותפת וצריך למצוא מקום מגורים חדש. לבדוק את ההוצאות ובין היתר תשלומי המזונות שנוספים להוצאות הרגילות, ולחשב מסלול מחדש בכל הקשור לעבודה, שינוי שעות והתאמה לשגרה החדשה.

 

אולי יעניין אותך גם:

כיצד משתפים את המשפחה בהחלטה להתגרש? טיפים שייקלו על הבשורה

בחירת בית חולים לאדם סיעודי: טיפים לבחירת הטיפול הנכון

מבחן מיני מנטל


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715451

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר