מצב סיעודי כתוצאה מפרקינסון

מצב סיעודי כתוצאה מפרקינסוןכאשר מדברים על ביטוח סיעודי ועל הגעה של אדם למצב סיעודי, לרוב ההתייחסות היא לבעיות בריאותיות תפקודיות-פיזיות או למצבי תשישות נפשית כמו דמנציה ואלצהיימר. אך למעשה מצב סיעודי כולל בתוכו מצבים רבים ומורכבים מאוד, אחד הנפוצים שבהם שלא תמיד זוכה להתייחסות הראויה לו הוא מצב סיעודי כתוצאה מפרקינסון.

ניתן להגיע למצב סיעודי עקב מחלת פרקינסון וניתן אי לכך לקבל זכויות סיעודיות מהביטוח הלאומי ומחברות הביטוח – אך זהו תחום מורכב לעיתים מבחינת הזכאות והגשת התביעה ויש לדעת כיצד להיערך בהתאם.

מהי מחלת הפרקינסון?

פרקינסון היא מחלה ניוונית הפוגעת במערכת העצבים (במוח). בעברית המחלה נקראת רטטת. קצב התקדמות מחלת הפרקינסון נחשב איטי מאוד ויכולות לעבור שנים מיום האבחון ועד התפתחות תסמינים חמורים מאוד, קל וחומר תסמינים הגורמים למצב סיעודי.

המאפיינים הפיזיים של המחלה הם הפרעות מוטוריות שונות כגון רעידות, קושי ללכת, נוקשות שרירים, אובדן שיווי משקל וקושי כללי לשלוט על הגוף. הסברה המרכזית היא שהמחלה פוגעת בייצור ותפקוד המוליך העצבי (נוירוטרנסמיטור) החשוב דופמין עקב ניוון של תאי חומר שחור במוח ומערכת העצבים.

מחלת הפרקינסון יכולה להיות ראשונית – פורצת לרוב בגילאי 40 ומעלה ומאופיינת בחוסר של דופמין באזורים הפגועים במוח ובמערכת העצבים – או שניונית הכוללת הפרעה לפעולת הדופמין בגרעיני הבסיס של מערכת העצבים ולרוב עקב מצבים ניווניים אחרים (למשל שימוש בסמים מסוימים).

במצבים חמורים וקיצוניים של פרקינסון התסמינים הופכים קשים מאוד וכוללים רעידות חזקות מאוד, קושי מהותי להפעיל ולשלוט על הגפיים, פגיעה במערכת העצבים האוטונומית היוצרת בעיות עיכול, בעיות שליטה בסוגרים ובעיות עור. באופן כללי זו בהחלט מחלה אכזרית עם תוצאות קשות מאוד.

האם מחלת פרקינסון מוגדרת בפוליסות ביטוח סיעודי?

פרקינסון היא מחלה ניוונית של מערכת העצבים, אך למרות זאת לא מדובר על מצב של תשישות נפש בדומה לדמנציה או אלצהיימר – למרות שרבים מקשרים את כל המחלות הללו לאותה קטגוריה כי הן משפיעות על המוח.

פרקינסון היא מחלה עם מכניזם יחסית ברור והיא משפיעה משמעותית על התפקוד הפיזי והמצב הבריאותי של האדם הסובל ממנה – כאשר ה"ראש" יכול להישאר צלול לכל אורך הדרך. בבחינת הנושא של מצב סיעודי כתוצאה מפרקינסון יש לבחון האם המחלה מוגדרת בפוליסות הביטוח הסיעודי.

ביטוח סיעודי מגדיר מצב סיעודי על פי הנחיות ממשלתיות ברורות ומי שנמצא עונה על הקריטריונים זכאי באופן כללי לקבל את כספי הביטוח בהתאם לפוליסה. כאשר בעבר הגדרות אלו נגעו רק למצב בריאותי שהשפיע על התפקוד הפיזי. כיום, ההגדרות הסיעודיות כוללות גם תשישות נפשית ומצב סיעודי גם עבור אנשים הזקוקים להשגחה צמודה ושוטפת.

הנקודה המרכזית לאחר הקדמה זו היא שמחלת הפרקינסון אינה מוגדרת באופן פרטני בפוליסות של ביטוח סיעודי, אך אין כל צורך בהגדרתה. במצבים קשים, המחלה יוצרת תסמינים קשים ופגיעה בתפקוד הפיזי של החולים, כך שהם יכולים להיות זכאים לביטוח הסיעודי וכספי הפוליסה "פשוט" דרך מבחן הכשירות של הביטוח. נסביר על כך מיד.

הגדרה כסיעודי לחולי פרקינסון

גם חולי פרקינסון יכולים להיות מוגדרים סיעודיים ולהיות זכאים לזכויות הביטוח הלאומי ולכספי ביטוחים סיעודיים למיניהם. על מנת להיות מוגדר סיעודי, על חולה הפרקינסון לעמוד בתנאי מבחן הכשירות (של ביטוח לאומי ושל חברות הביטוח). מבחן זה דורש שהאדם לא יוכל לבצע לבדו לפחות שלוש פעולות חיים בסיסיות מתוך רשימה של סך כל 6 פעולות כלליות ויומיומיות כאלו.

עקרונית, מרגע שחולה הפרקינסון אינו מסוגל לבצע שלוש פעולות מתוך רשימה זו, הוא יכול להיות מוגדר סיעודי. בנוסף, במקרים רבים – גם מול ביטוח לאומי וגם מול חברת הביטוח המסחריות – הצטיידות מוקדמת בחוות דעת רפואית לחולי פרקינסון יכולה לעזור לקבל את ההגדרה הסיעודית.

כבר היו מקרים בהם חברות ביטוח סירבו לשלם את כספי הביטוח לחולי פרקינסון, בטענות כאלו ואחרות, אך בית המשפט חייב אותו לשלם. כך שמצב סיעודי כתוצאה מפרקינסון הוא אכן אפשרי, זה קורה וניתן לקבל זכויות וכספים עקב כך.

הכתבה באדיבות אתר parkinsons.org.il – פרקינסון

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

גמלת סיעוד רמה 1 – מה מזכה גמלה זו? ואילו אפשרויות עומדות בפני הזכאים?


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715451

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר